. s
CIRCUIT COURT OF SOUTH DAKOTA @

SECOND JUDICIAL CIRCUIT
LINCOLN & MINNEHAHA COUNTIES
425 North Dakota Avenue
Sioux Falls, SD 57104-2471
CIRCUIT JUDGES COURT ADMINISTRATOR
Glen A. Severson, Presiding Judge Karl E. Thoennes 11
William I. Srstka, Jr.
Kathleen K. Caldwell Staff Attorney
Peter H. Lieberman Jill Moraine
C. Joseph Neiles
Stuart L. Tiede Telephone: 603-367-5920
Bradley G. Zell Fax: 605-367-5979

Patricia C. Riepel
Dougias E. Hoffman

April 28, 2008

‘Mr. Steven W. Sanford

‘Cadwell, Sanford, Deibert & Garry, LLP
PO Box 1157

Sioux Falls, SD 57101-1157

Myr. William Janklow
Janklow Trial Lawyers
1700 West Russell ST.
Sioux Falls, SD 57104

RE: Dan Scott v. Randall Beck and The Stoux Falls Argus Leader (CIV. 07-

3426)
Defendants’ Motion for Judgment on the Pleadings

Dear Counsel:

This matter came before the Court for hearing on April 8, 2008 regarding the |
Defendants’ Motion for Judgment on the Pleadings. After reviewing the record, the
parties’ submissions, and arguments of counsel, the Court issues its decision as

follows:

L INTRODUCTION

- The Defendants’ Motion for Judgment on the Pleadings arises out of a
lawsuit brought by Dan Scott (Scott, Plaintiff) against Randall Beck (Beck) and The
Stoux Falls Argus Leader (the Argus; collectively, the Defendants). Scott is the



former president of the Sioux Falls Development Foundation (the Foundation), a
non-profit organization devoted to promoting the development of the city of Sioux
Falls. Beck serves as the executive editor of the Argus, and authors a weekly
column in the paper’s Sunday issue. The Argus is a foreign corporation authorized
to do business in South Dakota, and is the largest newspaper in this state. In
addition, the Argus operates and maintains an internet website which exhibits
much of the same content as its printed newspaper.

II. FACTS AND PROCEDURE

The facts of this case are well known. On June 15, 2007, Scott was one of
several individuals asked to give a speech at a Sioux Falls Area Chamber of
Commerce breakfast, The purpose of the event was to.build relations with South
Dakota legislators from areas outside of Sioux Falls. At the beginning of Scott’s
speech, he commented on the Argus by stating: “You must remember that the
mission of the Argus Leader is to comfort the afflicted and afflict the comfortable.”
At the close of his speech, Scott made a comment that would stir controversy among
some state legislators and members of the community. Discussing his desire to
continue the growth of Sioux Falls, Scott opined: “So if you can’t bring yourself to
catch the excitement, then at least stay out of the way, because there is a bunch of
us here that have a city to build.”

Beck and the president of the Argus, Arnold Garson (Garson), were in
attendance when these comments were made, as the Argus was a financial sponsor
of the event. Later that day, Garson made a telephone call to Sioux Falls Area
Chamber of Commerce president Evan Nolte to express his concern with Scott’s
comments about the Argus. Garson also called Scott’s supervisor at the Foundation,
Dana Dykhouse, to discuss the same. '

Scott’s closing remarks to the speech were not well received by some in the
community, including several state legislators from areas outside of Sioux Falls. As
a result, on June 16, 2007, the Argus published an opinion column criticizing Scott’s
statements. The article was titled “Official erodes city’s image” and included a
picture of Scott. The article’s subtitle provided: “Arrogant comments undermine
event.” The column did not mention Scott’s introductory jest regarding the Argus.
Instead, it labeled Scott's comments about the importance of Sicux Falls’ continued
development as arrogant and counterproductive to healthy relations with other
areas of the state.

On June 21, 2007, the Foundation’s executive committee asked Scott to write
~ a letter to state legislators explaining his comments at the breakfast. This letter



was allegedly prompted, at least in part, by Garson’s various phone calls voicing his
discontent with Scott’s speech.

The main event prompting this lawsuit occurred on Sunday, July 15, 2007.
That day, the Argus published an article written by Beck titled “Divisively
Arrogant: Dan Scott’s Apology.” Under the title appeared a caption, reading
“NEWS ITEM.” The article was published in the “Voices” section of the paper,
which frequently includes opinion commentary and community news items. In the
article, Beck rehashed Scott’s controversial comments at the June 15, 2007
breakfast, and further provided that Scott had been asked by the Foundation to
write an apology letter to lawmakers. Beck then told readers that Scott’s letter
could be found on the Argus website and provided the site’s address. “Or,” Beck
proceeded, “you can read a reasonable facsimile right here.” The article then
included a memorandum-style letter in which “Dan Scott” made a faux-apology to
state legislators regarding his June 15 speech. Authored by Beck, this “letter” was
full of sarcastic comments in an attempt to mock Scott’s actual apology letter.
Nowhere 1n the article did Beck expressly indicate that the article was a parody or a
satirical version of Scott’s actual letter.

Beck’s article was also posted on the Argus’ website. According to Scott, the
actual apology letter was difficult to find, as the Defendants did not provide readers
with instructions on how to access it on their website. Scott's actual apology letter
was never reproduced in the print version of the Argus.

On July 22-—one week after the allegedly defamatory column was
published—Beck wrote another column for the “Voices” section, titled “City-centric
attitude main target of satire.” Addressing his July 15 column, Beck wrote: “T tried
to use satire last week . ... It’s quite possible it didn’t work, and I will take my
lumps.” On August 1, 2007, Scott sent the Defendants a letter demanding
retraction of the July 15 article. The Defendants rejected that demand, citing
Beck’s July 22 column as an appropriate clarification. Scott subsequently filed suit
against the Defendants on August 15, 2007. In his Verified Complaint, Scott has
alleged claims sounding in defamation by libel, and invasion of privacy. Scott also
seeks punitive damages.

On December 19, 2007, this Court denied the Defendants’ Motion to Dismiss.
The basis of the Court’s decision was that Plaintiffs Complaint sufficiently pled the
causes of action asserted. The Court noted that the various exhibits and newspaper
articles at issue could not be examined by the Court, as the parties had not attached
those exhibits to their pleadings, nor had the motion been properly converted into
one for summary judgment., The Court opined that the relevant case law makes it
clear that statements or writings categorized as “opinions” are not completely



exempt from civil liability, meéning Plaintiff's claims do not automatically fail as a
matter of law. '

Now before the Court is the Defendants’ Motion for Judgment on the
Pleadings. In essence, the parties’ arguments are identical to those presented with
regard to the Motfion to Dismiss, the only difference being that the various
exhibits—such as Beck’s July 15, 2007 allegedly defamatory column—are now
properly before the Court. Specifically, the Defendants’ Answer, which was filed on
January 16, 2008, properly included those articles as exhibits for the Court’s
viewing. While the Defendants seek to dismiss all of Plaintiff's claims, in the
alternative, they seek an order dismissing Plaintiff's claim for punitive damages.

ITi. STANDARD OF REVIEW

“After the pleadings are closed but within such time as not to delay the trial,
any party may move for judgment on the pleadings.” SDCL 15-6-12(c). “Judgment
on the pleadings provides an expeditious remedy fo test the legal sufficiency,
substance, and form of the pleadings.” Loesch v. City of Huron, 2006 8D 93, 93, 723
N.W.2d 694, 695 (quoting M.S. v. Dinkytown Day Care Center, Inc., 485 N.W.2d
587, 588 (5.D.1992)).1 It is only an appropriate remedy to resolve issues of law
when there are no disputed facts. Dinkytown, 485 N.W.2d at 588. See also
Sorenson v. Sommervold, 2005 SD 33, 94, 694 N.W.2d 266, 268; Korstad-Tebben,
Inc. v. Pope Architects, Inc., 459 N.W.2d 565, 568 (affirming a trial court’s refusal to
grant a motion for judgment on the pleadings when there were various genuine
issues of material fact in dispute).

When considering a motion for judgment on the pleadings, a court generally
must consider only those materials contained in the pleadings. Porous Media Corp.
v. Pall Corp., 186 F.3d 1077, 1079 (8th Cir.1999). This includes reviewing the
parties’ pleadings, as well as the exhibits and documents attached thereto. See
Venetec Inter., Inc. v. Nexus Medical, LLC, --- F.Supp.2d --- (D. Del 2008), 2008 W1
821038, “Attachments to the pleadings may be considered under Federal Rule of

'SDCL § 15-6-12(c) discusses a Motion for Judgment on the Pleadings. The statute, in whole, provides:

[alfter the pleadings are cleosed but within such time as not to delay the trial, any
party may move for judgment on the pleadings. If, on 2 motion for judgment on
the pleadings, matters outside the pleadings are presented to and not excluded by
the court, the motion shall be treated as one for summary judgment and disposed
of as provided in § 15-6-56, and all parties shall be given reasonable opportunity
to present all material made pertinent to such a motion by § 15-6-56.

SDCL § 15-6-12(c).



Civil Procedure 12(c) so long as the documents are central to the plaintiff's claim
and undisputed.” Horsley v. Feldf, 304 F.3d 1125, 1134-35 (11th Cir. 2002).

“A motion for judgment on the pleadings is analyzed under the same
standard as a motion to dismiss under Federal Rule of Civil Procedure 12(h)(6).”
Westcott v. Omaha, 901 F.2d 1486, 1488 (8th Cir. 1990). As such, a court must
remain mindful that a motion to dismiss under our state’s equivalent to Federal
Rule 12(b)(6) tests the legal sufficiency of the pleading, and not the facts which
support it. See Guthmiller v. Deloitte & Touche, LLP, 2005 SD 77, 94, 699 N.W.2d
493, 496. “For purposes of the pleading, the court must treat as true all facts
properly pled in the complaint and resolve all doubt in favor of the pleader.” Id.
“The court accepts the pleader’s description of what happened along with any
conclusions reasonably drawn therefrom.” Wojewski v. Rapid City Regional Hosp.,
2007 SD 33, 911, 730 N.W.2d 626, 631. “The motion is viewed with disfavor and is
rarely granted.” Thompson v. Summers, 1997 SD 103, 95, 567 N.W.2d 387, 390..

IV. LAW AND ANALYSIS

In this Motion for Judgment on the Pleadings, the Defendants ask the Court
to hold that the allegedly defamatory July 15, 2007 article is protected by the First
Amendment, as no reasonable reader could interpret that article as stating actual
facts about Plaintiff Scott. In the alternative, the Defendants seek to dismiss
Plaintiff's claim for punitive damages. These arguments will be discussed in turn.

A, Scott’s Defamation Claim

The Defendants argue that Beck’s column constitutes satire, parody, or
opinion protected by the First Amendment, and as such, cannot serve as a basis for
a libel claim because it did not assert statements of fact. In response, Plaintiff
argues that a determination as to whether Beck’s article included false assertions of
fact 1s not for the Court to decide, but is a question for the jury. The underlying
facts relating to Scott’s defamation claim are undisputed by the parties.

The central issue now before the Court is whether a reasonable person could
have understood the Argus column as asserting objective facts about the Plaintiff.
Specifically, the Court must examine whether a reasonable reader could have
believed that the “reasonable facsimile” in Beck’s July 15, 2007 column was Scott’s
actual apology letter to state legislators. If there are no 1ssues of material fact to be
resolved, and the answer to this inquiry is in the negative, the Defendants are
entitled to judgment on the pleadings,



The South Dakota Supreme Court has never adjudicated a First Amendment
claim in the context of parody or satire. As such, the United States Supreme
Court’s defamation jurisprudence regarding opinion, satire and parody—as well as
the relevant precedent from other jurisdictions—provides guidance in examining
the issue now before the Court. With this in mind, it is clear the Court must
analyze this case considering that “the backdrop of a profound national commitment
to the principle that debate on public issues should be uninhibited, robust, and
wide-open, and that it may well include vehement, caustic, and sometimes
unpleasantly sharp attacks on government and public officials.” N.Y. Times v.
Sullivan, 376 U.S. 254, 270 (1964). The United States Supreme Court has
instructed that opinion, satire and parody are protected by the First Amendment
when those statements “cannot reasonably be interpreted as stating actual facts
and about an individual.” Milkovich v. Lorain Journal Co., 497 U.S. 1, 20 (1990).

- Interpreting this precedent, one court opined:

[t]he test is not whether the story is or is not characterized
as “fiction,” “humor,” or anything else in the publication,
but whether the charged portions in context could be
reasonably understood as describing actual facts about the
plaintiff or actual acts in which she participated. If it
could not be so understood, the charged portions could not
be taken literally.

Pring v. Penthouse Int’l, Ltd., 695 F.2d 438, 442 (10th Cir. 1983) (citing Greenbelt
Pub. Assn. v. Bresler, 398 U.S. 6 (1970); Letter Carriers v. Austin, 418 U.S. 264
(1974)). See also Levinsky’s, Inc. v. Wal-Mart Stores, Inc., 127 F.3d 122, 127 (1st
Cir. 1997) (providing that “if it is plain that the speaker is expressing a subjective
view, an interpretation, a theory, conjecture, or surmise, rather than claiming to be
in possession of objectively verifiable facts, the statement is not actionable.”).

In Hustler Magazine v. Falwell, for example, the late Jerry Falwell, a well-
known pastor and political commentator, sted Hustler Magazine asserting claims of |
libel, invasion of privacy, and intentional infliction of emotional distress. Falwell's
lawsuit was based on Hustler’s publishing of a cartoon parody depicting Falwell
engaging in highly offensive sexual conduct with his mother. 485 U.S. 46 (1988).
The Hustler “advertisement” contained a disclaimer at the bottom of the page,
providing: “ad parody—mnot to be taken seriously.” Id. at 48.

The Court held that public figures and officials may not recover for
intentional infliction of emotional distress by reason of publication without first
showing that the publication contains false statements of fact that were made with
actual malice. /d. Because the jury had found that the allegedly defamatory



cartoon contained no statements of fact, the Court held that Falwell's hibel claim
could not prevail. Id at 57. In so holding, the Court noted that it accepted the jury’s
finding that the plaintiff's libel claim must fail when the parody “could not
reasonably be understood as describing actual facts about [the plaintiff] or actual
events in which [he] participated.” Id. at 57 (adding that “[t]he Court of Appeals
interpreted the jury’s finding to be that the ad parody ‘was not reasonably
believable,” . . . and in accordance with our custom we accept this finding.”).

The Court was again presented with a defamation controversy in Milkovich v.
Lorain Journal Co., 497 U.8. 1 (1990). In that case, a former high school wrestling
coach sued a local newspaper for publishing an article implying that he had
committed perjury when testifying at a court proceeding. The Court declined to
recognize a “wholesale defamation exception for anything that might be labeled as
‘opinion.”? Id. at 18. Further, the Court held that summary judgment was
inappropriate because a “reasonable factfinder” could conclude that the statements
in the article regarding the plaintiffs alleged perjury were implying assertions of
fact. Id. at 20.

‘Following the ruling in Milkovich, the South Dakota Supreme Court followed
suit by altering this state’s defamation jurisprudence accordingly. In Paint Brush
Corp. v. Neu, the Court discarded the formalistic, bright line approach formerly
used to examine the liability of an individual expressing an allegedly defamatory
“opinion.” 1999 SD 120, 599 N.W.2d 384. Adhering to the pronouncements of
Milkovich, the Court opined that “expressions of opinion may often imply assertions
of objective fact,” and those statements are actionable.” Id. 947 (quoting Milkovich,

497 U.S. at 18).

After adopting the principles set forth in Milkouvich, the Court proceeded to
declare that “the dispositive question then becomes whether a reasonable factfinder
could conclude that the statements in the {writing] imply a false assertion of
objective fact].]” Id. (emphasis added). And this determination, according to the
Court, was for the jury. See id. §949-50. Summarizing its helding, the Court
opined that “[a] statement is actionable if it implies a false assertion of objective
fact. Whether a statement implies such is a question for the jury.” Id. 950 (emphasis

added).

2 According to the Court, such a privilege “would ignore the notion that expressions of ‘opinion’ may
often imply assertion of objective fact.” Id. Further, “it would be destructive of the law of Iibel if a
writer could escape liability for accusations of [defamatory conduct] simply by using, explicitly or
implicitly the words T think.” Id. {citing Cianct v. New Times Publishing Co., 639 F.2d 54, 61 (2nd
Clir. 1980)).



In support of their Motion for Judgment on the Pleadings, the Defendants
rely heavily upon the recent Texas case of New Times, Inc. v. Isaacks, 146 S.W.3d
144 (Tex. 2004). In New Times, a newspaper published a satirical article mocking
local officials involved in a controversial incident with a seventh grade student from
a local school. The student had written a story as a class project, which to some,
was taken as exhibiting threatening behavior. Local authorities became involved,
and the child was held in custody for several days.

Mocking the alleged overreaction of local officials, the Dallas Observer (the
Observer)—a self-described “alternative” newspaper—published a satirical article
lampooning the officials involved in the incident. Entirely fictitious, the article
described a six-year old girl being jailed for writing a book report about
“cannibalism, fanaticism, and disorderly conduct.” fd. at 148. The article contained
a picture of a little girl holding a stuffed animal, with a caption providing: “Do they
make handcuffs this small? Be afraid of this little girl.” Id. The article was
replete with absurd and fabricated quotes from the officials involved in the original
incident. The district attorney and local judge filed suit against the Observer,
alleging defamation by libel.

Finding that no reasonable reader could have considered the article to be
asserting actual facts about the plaintiffs, the Supreme Court of Texas reversed the
trial court’s denial of the Observer’s motion for summary judgment. According to
the court, “[flalsity for constitutional purposes depends upon the meaning a
reasonable person would attribute to a publication, and not to a technical analysis
of each statement.” Id. at 154. “Whether a publication is capable of a defamatory
meaning is initially a question for the court. . .. But when a publication is of
ambiguous import, the jury must determine its meaning.” Id. at 1565 (emphasis
added) (internal citation omitted).

Applying this test, the court held that a reasonable reader would not have
construed the Observer’s article as asserting actual facts about the plaintiffs. The
court highlighted the several “obvious” clues that the article was satirical, such as
the column’s unorthodox headline, picture and caption, and the absurd quotes from
the plaintiffs.? Id. at 158. Moreover, the court revisited the undisputed fact that
the Observer is an alternative newspaper rather than a standard news-
disseminating publication. Id. at 1569. This fact was significant, as the allegedly
defamatory publication “must be examined in the context of the Observer’s nature . .
. because a reasonable reader must consider the type of publication in which the

? Ome such quote indicated that the district attorney was considering making the six-year old gir! stand tzial as an
adult for her offensive book report. In addition, the article included a quote from the other plaintiff, a judge,
providing that “any implication of violence in a school seiting . . . is reason enough for panic and overreaction.” /d.
at 158.



offending material appears.” Id. (emphasis added). Because the paper had
previously published parodies and “spoof” articles, the nature of the Observer and
the context in which the article appeared would not indicate to a reasonable reader
that the article was factual in nature. Id. at 160. '

The Court now turns to the facts of the instant case. Decisions from both the
United States and South Dakota Supreme Courts make clear that, in general,
determining whether an allegedly defamatory statement implies an assertion of fact
is a question for the jury. However, if the Court finds, as a matter of law, that no
reasonable person could have concluded that Beck’s July 15, 2007 column included
Scott’s actual apology letter, the Court may grant the Defendants’ motion. A review
of the pleadings and attached exhibits reveals that such a finding is inapposite.

The Defendants are certainly correct in their assertion that Beck’s July 15,
2007 article includes some absurd, hyperbolic statements purporting to be from
Scott. They are also correct that the article was an attempt at satire. What the
Defendants ignore, however, are the numerous signals within and surrounding the
article which could indicate to a reasonable reader that the “reasonable facsimile”
was Scott’s actual apology letter to state lawmakers. '

The Argus is much more than an “alternative” or “fringe” publication. To the
contrary, it serves as a major source of news for many South Dakotans, as it is the
largest publisher of newspapers in this state. As such, the Argus simply cannot be
reconciled with the likes of the Dallas Observer in New Times v. Isaacks, or Hustler
Magazine in Hustler Magazine v. Falwell. This is true despite the Defendants’
contention that the “Voices” section of the Argus contains mostly opinions and
editorials. The Court’s record reveals that, along with opinion commentary, readers
can also find legitimate news-worthy material in the “Voices” section of the Argus.
On July 15, 2007, for example, “Voices” included obituaries, weather forecasts, the
weekly voting activity of the United States Congress, an editorial piece regarding
the city’s potential water shortage, and an article discussing the affect of corn on the
local economy. Therefore, the nature of the Argus, as well as the context in which
Beck’s column appeared, may not signal to a reasonable reader that they were only
reading a parody of Scott’s actual apelogy letter.

In addition, Beck's article itself contained the line “NEWS ITEM” as its sub-
title. As a true “news item” might do, the article began by examining the factual
events giving rise to the controversy surrounding Scott’s June 15, 2007 speech to
the ocut-of-town legislators—a story that had been well-documented in the Argus
throughout the previous weeks. It was not until after explaining these events, and
informing the reader that “members of the foundation’s board asked Scott to write a
letter of apology to lawmakers,” did the “reasonable facsimile” of Scott's apology



letter appear. While Beck’s picture appeared within the initial “news” portion of the
article, Scott’s picture was included within the body of the faux-letter’s second page.
Again, these characteristics could signal to the reasonable reader that the
“reasonable facsimile” was truly authored by Scott. 1t is because of these
considerations that the Court finds 1t 1s for the jury to determine whether Scott 1s
entitled to relief on his claim of defamation.

B. Scott’s Claim for Punitive Damages

In the alternative, the Defendants argue that, based on the pleadings, Scott
cannot maintain a claim for punitive damages. The Defendants rely upon SDCL §
20-11-7,4 which sets forth the circumstances in which punitive damages are not
available to a plaintiff in a libel action. In essence, the statute provides that a
claimant will not be able to obtain punitive damages if the defendant publishes a
retraction correcting the erroneous statements within a specified amount of time
after receiving the request for retraction. See SDCL § 20-11-7. For purposes of this
motion, Plaintiff accepts the Defendants’ contention that Beck’s July 22 article—
wherein he admitted that his July 15 column was a potentially unsuccessful
attempt at satire--qualifies as a retraction under South Dakota law.

In reviewing the record, the Court notes that Scott’s Verified Complaint does
in fact assert that the Defendants’ conduct was “intentional, wanton, malicious,
wilful[.]” This assertion was denied by the Defendants in their Answer. As such,
there is certainly an issue of disputed fact as to whether the Defendants acted in
“good faith” as required by SDCL § 20-11-7. Inasmuch, the Court finds that the
Defendants’ Motion for Judgment on the Pleadings is inappropriate due to this
unresolved issue of fact.

* According to the statute,

Befrre any action for libel can be breught against a newspaper or the publisher,
editor, or manager thereof, the party aggrieved nust at least three days before the
commencement of such action serve a notice on the person or persons against
whom said action is to be brought specifying particularly the staternent or
staternents claimed to be false and defamatory. If on the trial it appears thai
such statement or statements were written or published in good faith and
with the belief founded upon reasonable grounds that the same were true,
and 2 full and fair retraction of the erroncous matter correcting any and all
misstatements of fact therein contained was published in the next issue of the
paper, or in the case of a daily paper within three days after the mistake was
brought to the aftention of the publisher, editor, or manager in as conspicuous
type as the original statement and the same position in the paper, the plaintiff will
be entitled to recover no punitive damages.

SDCL § 20-11-7.

10



V. CONCLUSION

After reviewing the record, the parties’ arguments, and the relevant legal
authority, the Court holds that the Defendants’ Motion for Judgment on the
Pleadings is denied. It cannot be said, as a matter of law, that no reasonable reader
could have interpreted Beck’s July 15, 2007 Argus column as including Scott’s
actual apology letter. As such, this issue is best suited for the jury.

In addition, the Court finds that dismissal of Plaintiff's claim for punitive
damages is improper, as there remains a disputed material fact as to whether the
Defendants acted in good faith in publishing the article at issue.

The Defendants” Motion for Judgment on the Pleadings is hereby denied.
Counsel for the Plaintiff shall prepare an order consistent with this decision.

For the Court,

ﬁ//

Kathleen K. Caldwell
Circuit Judge

c/e Clerk’s File

11



